Wat doet een professional organizer?

Professional Organizing is een vrij nieuw beroep. Maar wat doet een opruimcoach eigenlijk?

Wat doet een opruimcoach eigenlijk?

De  NBPO* zegt hierover: een professional organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Heel concreet betekent dit, dat wanneer je om wat voor reden dan ook, het overzicht in je leven kwijt bent geraakt, dat een opruimcoach je kan helpen om dat weer terug te krijgen door het aanbrengen van structuur in spullen, taken en tijd.

Tijdens het proces van structuur aanbrengen zijn er verschillende onderwerpen waar een professional organizer bij kan helpen: het organiseren van spullen, administratie, digitale informatie en een goede organisatie en planning van taken en agenda.

Structuur aanbrengen in 2 stappen

Dat structuur aanbrengen, organiseren, gebeurt eigenlijk in 2 stappen:

  1. Ordenen: keuzes maken over wat je wilt bewaren en wat er weg kan,
  2. Opruimen: een indeling maken en spullen wegleggen op hun eigen vaste plaats.

Een professional organizer doet dit altijd samen met jou als klant. Want het beste resultaat wordt alleen als er een opruimmethode wordt gebruikt die past bij jou. Zo kun je, na afloop van de opruimsessies, ook echt volhouden en is er een blijvende verandering in jouw manier van ordenen, opruimen en organiseren ontstaan.

Waarbij kan een professional organizer helpen?

Er zijn veel verschillende vragen waarbij een opruimcoach je kan ondersteunen:

  • Ik ga samenwonen, hoe voegen we twee huishoudens samen tot één?
  • Ik krijg een baby, hoe zorg ik ervoor dat ik alles in orde krijg voor de komst van de baby? Maar ook helpen bij een nieuwe dagindeling en structuur in tijd en taken is superbelangrijk bij de komst van een nieuw kindje.
  • Er is een grote verandering in mijn leven en ik heb opnieuw overzicht nodig over mijn spullen, ruimte en tijd. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Denk bijvoorbeeld aan een verhuizing, verbouwing, scheiding.
  • Ik heb een aandoening waardoor het voor mij lastig is om mijn eigen spullen en administratie op orde te houden. Bijvoorbeeld autisme, adhd, of een chronische ziekte. Hierbij kan een organizer heel goed ondersteunen en bovendien wordt deze ondersteuning vaak (voor een deel) vergoed vanuit bijvoorbeeld een PGB.
  • Ik heb door drukte geen tijd gehad om de structuur in mijn huis, administratie en spullen op orde te houden. Kan een opruimcoach mij helpen om weer overzicht te krijgen?

Allemaal voorbeelden van vragen die je kunt hebben, waarbij een professional organizer kan helpen om weer orde te scheppen in de chaos. Zo krijg je ook weer rust en ruimte in je hoofd en wordt je leven een stuk plezieriger.

Leuk om te weten: Het onstaan van het beroep opruimcoach

Het beroep van de professional organizer is nog relatief jong. En dat heeft te maken met de ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgden na de tweede wereldoorlog. Spullen werden steeds minder schaars, de economie groeide en er was meer geld te besteden. Productie van allerlei spullen nam snel toe en steeds meer mensen kregen de beschikking over een auto, waardoor ze verder van huis konden komen in minder tijd.

Een belangrijke ontwikkeling was ook dat vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw steeds meer vrouwen buiten de deur gingen werken. Hierdoor was er minder tijd voor het huishouden. Gelukkig kwamen er allerlei producten op de markt die het huishoudelijk werk deels overnamen of in elk geval makkelijker maakten. Ook de reclame industrie groeide hard. Er werd volop door bedrijven geïnvesteerd in reclame uitingen. Het werd aantrekkelijk gemaakt om steeds de nieuwste producten die op de markt kwamen aan te schaffen.

Overzicht kwijt én de oplossing

Je kunt je voorstellen dat in een relatief korte periode veel meer spullen het huis in kwamen dan ooit daarvoor. Omdat mensen het steeds drukker kregen, zochten ze veelal de oplossing in het aanschaffen van spullen die hen zouden helpen om tijd te besparen. Inmiddels hadden veel mensen zoveel spullen dat ze het overzicht kwijtraakten. Er was geen overzicht meer in hun agenda, over welke spullen ze nog hadden en over hun administratie. Toen is in Amerika een groep vrouwen opgestaan die gingen helpen bij het krijgen van overzicht door structuur aan te brengen in tijd, spullen en administratie. Zij noemden zichzelf professional organizers.