Grote schoonmaak in de schuur
Steeds als de lente zijn intrede doet, reserveer je vol goede moed een dag om een flinke opruiming te houden in je garage. Hoppa, alles eruit en alleen nog terug wat je wilde houden. Enthousiast begin je met uitzoeken en sorteren. Dan zie je opeens de oude gereedschapskist van je opa. Glimlachend open je die en je mijmert even over de klussen die jullie samen hebben aangepakt. Wanneer je weer verder gaat met uitruimen van je kasten zie je opeens je oude springtouw liggen. Met een ondeugende grijs probeer je die even uit…poeh, dat hou je toch niet meer zo lang vol als vroeger. Nog een beetje nahijgend, ga je verder. Dan zie je ineens je skates staan. Dat is waar ook, die was je helemaal vergeten. Ze zijn nog helemaal nieuw, dus die moeten natuurlijk weer een plekje krijgen in de schuur straks….
Herken je dat? Je begint enthousiast aan een opruimproject, maar verzandt in het ophalen van herinneringen of raakt tijdens het opruimen het overzicht kwijt. Uiteindelijk kost dat je zoveel energie, dat je aan het einde van een dagje opruimen zo snel mogelijk alles in de schuur terugzet en op de bank ploft.
Hoe pak je het opruimen van de schuur aan?
Stap 1: Een goede voorbereiding is het halve werk.
De beste manier om een grote klus zoals de schuur of garage opruimen aan te pakken is door het maken van een plan. Meestal staan er namelijk heel veel spullen in de schuur, dus is het belangrijk om van tevoren na te denken over je aanpak. Denk hierbij niet alleen aan het uitzoeken en opruimen van de schuur zelf, maar reserveer ook tijd voor het afvoeren van de spullen die weg mogen.
Je aanpak hangt af van een aantal factoren:
- Hoe groot is je schuur?
- Hoeveel tijd heb je om op te ruimen?
- Hoeveel energie heb je?
- Is er voldoende hulp beschikbaar?
- Wanneer wil je klaar zijn met de klus?
Afhankelijk van je antwoorden op deze vragen kun je kiezen of je de schuur in één keer wilt opruimen of liever in gedeelten. In het laatste geval duurt het wat langer, maar bereik je uiteindelijk hetzelfde resultaat.
Als je goed hebt nagedacht hoe je de schuur wilt gaan reorganiseren, kun je tijd gaan inplannen, hulp gaan mobiliseren én aan de slag! Vergeet je ook niet om op tijd pauzes in te lassen? Dan hou je het opruimen veel beter vol.
Stap 2: Leegruimen & sorteren
Begin met het klaarzetten van de spullen die je nodig hebt bij het opruimen:
- Een afvalcontainer of vuilniszak
- Doos voor spullen die je wilt weggeven / verkopen
- Doos voor spullen die je wilt bewaren
- Doos voor spullen waarover je twijfelt.
Je kunt natuurlijk ook de tuin gebruiken of de vloer van je garage om spullen te sorteren in één van deze 4 categorieën. Zo alles staat klaar, jij hebt je plan gemaakt en tijd gereserveerd. Nu kan de schuur daadwerkelijk leeg worden geruimd. Wanneer je dat doet, sorteer je de spullen al meteen zoveel mogelijk in één van de categorieën. En vergeet niet alles wat kapot is en niet meer kan worden gerepareerd meteen weg te gooien.
Stap 3: Keuzes maken
Je zult merken dat van veel spullen meteen duidelijk is dat ze mogen blijven. Gereedschap bijvoorbeeld. Natuurlijk blijven al die apparaten die je regelmatig gebruikt. Maar ook je bezem of je tuinset kan natuurlijk een plekje krijgen in de opgeruimde garage.
Maar er zitten ook spullen tussen waarvoor het veel lastiger voelt om een keuze te maken. Want hoe kies je nu eigenlijk welke spullen je houdt en welke weg mogen?
Hierbij kun je jezelf een aantal vragen stellen:
- Is het kapot en niet meer te repareren? Gooi het weg.
- Heb je het nodig? Gebruik je het regelmatig? Bewaren.
- Is het nog goed, maar gebruik jij het nooit (meer)? Weggeven of verkopen.
Zitten er spullen bij waarvan je het lastig vind om keuzes te maken? Stel jezelf dan eens de volgende vragen:
- Hoe lang ligt het hier al?
- Hoe vaak gebruik je het?
- Zou je het missen als het weg was?
- Zou je het opnieuw kopen als je het nu in de winkel tegenkwam?
- Hecht je er (emotionele) waarde aan en kun je niet kiezen? Dan is het misschien nog niet het juiste moment om het weg te doen, doe dit dan in de twijfeldoos en besluit er op een later moment over, wie weet lukt het dan beter.
Stap 4: Schoonmaken & inruimen
Als je over alle spullen een besluit hebt genomen, kun je de tijd nemen om de schuur even schoon te maken. Lekker even de bezem er door of een doekje over de planken. Zo maak je meteen een frisse start in de opgeruimde schuur.
En daarna is het tijd om alles weer in te gaan ruimen. Je hoeft je bij deze stap alleen maar te focussen op de spullen die blijven. Die moeten worden gesorteerd. Denk hierbij aan gereedschapsspullen bij elkaar, verfspullen bij de verfspullen, een categorie speelgoed, seizoensmaterialen (bijvoorbeeld je kerstboom of je strandspullen), etc. Ook hierbij kun je het jezelf makkelijker maken tijdens het opruimen.
Een paar vuistregels tijdens het herinrichten:
- Geef alles een vaste plek, en zorg dat je huisgenoten deze ook (her)kennen. Maak bijvoorbeeld gebruik van labels of stickers.
- Zet je kasten of planken niet te vol, dit maakt het lastiger om spullen na gebruik terug te zetten.
- Maak zoveel mogelijk gebruik van de muren of de hoogte van je schuur of garage; werk bijvoorbeeld met netten, haken of speciale sorteersystemen. Door zo min mogelijk spullen op de vloer te laten staan, zorg je voor een rustig en opgeruimd vloeroppervlak.
- Berg kleine spullen bij elkaar op in opbergbakken.
- Spullen die je veel gebruikt berg je op, op een plek waar je makkelijk bij
- Kies een opruimsysteem waar je blij van wordt. Dat maakt het fijner om spullen op te ruimen. Hou je bijvoorbeeld van rust: kies dan voor dichte kasten of stellingkasten met dichte bakken. Vind je het prettiger om meteen te zien waar alles is opgeborgen, dan kun je beter kiezen voor doorzichtige bakken en sorteren op stellingkasten.
- Maak gebruik van de hoogte van de ruimte
Als alles een plekje heeft gevonden is het belangrijk om de klus goed af te ronden.
Breng het afval weg, rijd een rondje langs de kringloopwinkel en zet je doos met twijfelgevallen apart. Lukt dat niet op dezelfde dag, plan er dan tijd voor in, zodat je niet met de restanten van de opruimsessie blijft zitten.
Tot slot een tip voor de doos met twijfelgevallen: zet de doos dicht, een maand weg. Heb je er dan nog niets uit nodig gehad? Dan kan hij weg! Vind je een maand te snel? Kies dan een periode die beter bij je past, maar neem een besluit. En houd daarbij in gedachten dat ‘rommel’ eigenlijk uitgestelde besluiten zijn…